Ezt is olvasd el: Miért jó neked, hogy az AI már a laptopodon is futhat? Megnézem >
Marketing

Merre tart a Facebook? 6 jóslat 2026-ra, amire minden marketingesnek figyelnie kell


Mintha csak tegnap lett volna, de 2025 lassan a végéhez ér, ami egyet jelent: itt az ideje elkezdeni a 2026-os marketingterv kidolgozását, hogy biztosan a legtöbbet hozhassuk ki a jövő évi lehetőségekből.

De hogyan tervezzünk előre ennyi változás közepette?

A mesterséges intelligencia (MI) egész iparágakat forgat fel, miközben máshol alig érezteti hatását. Az AR-szemüvegek közelebb vannak, mint valaha a Meta „Display” viselhető eszközeinek köszönhetően, és a VR is rohamosan fejlődik.

Vajon ezeknek komoly hatása lesz a 2026-os marketingtervünkre?

Hogy segítsünk a tervezésben, íme néhány kulcsfontosságú jóslat arról, mire számíthatunk a legnagyobb közösségi platformtól, a Facebooktól.

A Facebook még mindig óriás

Annak ellenére, hogy sokat vesztett egykori csillogásából és már nem számít „menő” alkalmazásnak, a Facebook továbbra is a világ leggyakrabban használt közösségi platformja, több mint 3 milliárd aktív felhasználóval. Az emberek életének és kapcsolattartásának szerves része, és mint ilyen, a marketingesek számára is megkerülhetetlen, ha el akarják érni a megfelelő embereket.

A fejlődő MI-alapú hirdetési eszközeivel pedig ez egyre könnyebbé válik.

Lássuk, milyen változások várhatók a Facebook háza táján 2026-ban.

Az algoritmus nélküli kísérlet

Ez apróságnak tűnhet, de egy holland bíróság nemrég arra kötelezte a Metát, hogy biztosítson egy könnyen elérhető, állandó lehetőséget a felhasználóknak az algoritmikus hírfolyam kikapcsolására, átváltva egy tisztán időrendi sorrendre.

    Ezt a Meta mindenáron el akarja kerülni, mivel az alkalmazásaik használata általában csökken, ha nem az algoritmus emeli ki a releváns tartalmakat. A Facebook ma már óriási hasznot húz a Reels-videókból is, amelyeket az algoritmus ajánl a felhasználóknak; e képesség nélkül az elköteleződés drámaian visszaesne.

    Ha azonban ez a döntés (amelyet a Meta fellebbez) érvényben marad, ez lehet az első nagyszabású tesztje annak, mi történik, ha eltávolítjuk az algoritmikus felerősítést. Ez nemcsak a használati szokásokra, hanem a polarizációra, a gyűlöletbeszédre és a dezinformációra is komoly hatással lehet.

    Az algoritmusok célja, hogy azt emeljék ki, ami elköteleződést vált ki, ennek legjobb módja pedig a félelem, a harag vagy az öröm kiváltása. Így az algoritmusok lényegében arra ösztönzik az alkotókat, hogy ilyen reakciókat kiváltó tartalmakat gyártsanak. Figyelembe véve, hogy sokaknak a Facebook a fő hírforrása, ez komolyan torzíthatja a tájékozódásunkat. Mitörténik, ha ez az ösztönző eltűnik? Ezt a fejleményt mindenképp érdemes figyelemmel kísérni.

    A metaverzum csendes integrálása (és az avatarok)

    A Meta eltökélte, hogy valóra váltja a metaverzumot.

      Bár a negatív fogadtatás és az MI-re való fókuszváltás miatt háttérbe szorult a téma, a VR-alapú metaverzum továbbra is a cég hosszútávú célja.

      A harsány, valóságtól elrugaszkodott termékbemutatók helyett azonban csendes, fokozatos integrációra számíthatunk. Egyre több olyan funkció épül majd be az appokba, amelyek végül összeérnek a kiterjesztett digitális élménnyel.

      Várhatóan egyre többféleképpen használhatjuk majd Facebook és Instagram avatarunkat, és egyre több lehetőségünk lesz „ellátogatni” metaverzum-élményekbe (pl. interaktív videók, játékok) közvetlenül az alkalmazásokból. A Meta emellett az alkotást is egyszerűsíti: már beszédalapú MI-parancsokkal is létrehozhatunk VR-környezeteket.

      Ahogy a Robloxon és Minecrafton felnövő generáció belép a felnőttkorba, számukra ezek az interaktív élmények logikus továbblépést jelentenek majd. A Meta csendben ülteti el azokat a magvakat, amelyek később kikelnek.

      Előnyben az okosszemüveggel rögzített tartalmak

      A Meta kamerával és MI-vel felszerelt okosszemüvegei egyre népszerűbbek. Zuckerberg ambíciója, hogy ezek az eszközök átvegyék a telefonok helyét mint elsődleges kapcsolattartási eszközök.

        Hogy ezt elérjék, és növeljék az eladásokat az egyre erősödő versenyben, várhatóan a Meta előnyben fogja részesíteni az e-szemüvegekkel készített tartalmakat.

        Hogyan?

        Várhatóan a szemüveggel rögzített Sztorik más színű gyűrűt kapnak majd a hírfolyamban, vagy új vízjelek jelennek meg a videókon. Ez lényegében ingyenreklám a hardvernek, ami segít megerősíteni a Meta pozícióját a viselhető eszközök piacán.

        Termékkeresés a Meta AI-ban

        A Meta nemrég bejelentette, hogy a Meta AI-nak (a cég saját chatbotjának) feltett kérdéseinket is felhasználja a hirdetési célzási rendszerében.

          Ez óriási lehetőséget jelent a termékpromócióban. Várhatóan a Meta egyre inkább ösztönözni fogja a felhasználókat, hogy vásárlással kapcsolatos kérdéseket tegyenek fel az MI-nek. Minél több termékinformációt kérünk, annál célzottabbá válnak a hirdetések.

          A kapcsolódó tervek szerint közvetlenül az MI válaszaiba is integrálhatnak majd hirdetéseket egy új megjelenítési opcióként.

          „Ismerősök kiemelése” panel

          Úgy tűnik, a Facebook időről időre megpróbál „visszatérni a gyökereihez”, és rávenni az embereket, hogy több személyes tartalmat osszanak meg.

            A probléma az, hogy ma már sokan főleg a Reels-videók miatt pörgetik a Facebookot, ami csökkenti a platform egyedi értékét: a barátokkal és családdal való kapcsolattartást.

            A várható megoldás egy új „Ismerősök kiemelése” panel lehet a hírfolyamban görgetés közben, amely megmutatja, mely kapcsolataid osztottak meg új frissítéseket. Ezzel a Facebook folyamatosan emlékeztetné a felhasználókat, hogy ez az a hely, ahol a számukra fontos emberekkel léphetnek kapcsolatba.

            Mesterséges intelligencia által vezérelt profilok

            Talán ez a legmeredekebb jóslat. Korábbi jelentések szerint a Meta azt vizsgálja, hogy több millió MI-alapú profilt integráljon az alkalmazásaiba, amelyek úgy viselkednének és lépnének interakcióba, mintha valódi emberek lennének.

              Ez rendkívül kockázatos lépés, hiszen hatalmas botrányt okozhat, ha kiderül, vagy ha rosszul sül el. Ugyanakkor sok felhasználónak megadná azt a dopamin-löketet, amit a lájkok és kommentek jelentenek, még akkor is, ha azok egy bottól érkeznek.

              A gyanú szerint a Meta valamilyen szinten már teszteli ezt, és ezek az MI-profilok idővel egyre hangsúlyosabbá válhatnak, hogy mesterségesen növeljék az aktivitást az oldalon.

              Konklúzió

              Ahogy a fenti pontokból is látszik, a Facebook korántsem halott. Aktívan alkalmazkodik az új trendekhez a Mesterséges Intelligencia, a VR és a hardverek segítségével.

              Marketingesként ezeket a változásokat érdemes szemmel tartanunk, amikor a 2026-os stratégiánkat tervezzük.

              < Vissza